Nu se pot solicita remunerații echitabile pentru fonogramele din operele audivizuale (C-147/19)
Remunerația echitabilă unică, vizată de dispozițiile Articolul 8 alineatul (2) din Directiva 92/100/CEE a Consiliului din 19 noiembrie 1992 privind dreptul de închiriere și de împrumut și anumite drepturi conexe dreptului de autor în domeniul proprietății intelectuale și articolul 8 alineatul (2) din Directiva 2006/115/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 12 decembrie 2006 privind dreptul de închiriere și de împrumut și anumite drepturi conexe dreptului de autor în domeniul proprietății intelectuale, nu trebuie plătită de utilizator atunci când efectuează o comunicare publică a unei înregistrări audiovizuale care conține fixarea unei opere audiovizuale în care a fost încorporată o fonogramă sau o reproducere a acestei fonograme.
Într-o hotărâre dată în 18 noiembrie 2020, Curtea Europeană de Justiție (CJUE) a stabilit că posturile de televiziune aparținând grupului spaniol Atresmedia Corporación de Medios de Comunicación SA nu trebuie să achite remunerații unice echitabile către două organisme de gestiune colectivă - Asociación de Gestión de Derechos Intelectuale (AGEDI) și Artistas Intérpretes o Ejecutantes, Sociedad de Gestión de España (AIE) - pentru "difuzarea ... de opere audiovizuale care încorporează fonograme" sau difuzări publice care conțin sunete specifice.
Potrivit CJUE, Organizația Mondială a Proprietății Intelectuale a actualizat Tratatul OMPI privind performanțele și fonogramele (WPPT) în 2011 pentru a „exclude” sunetele „încorporate într-o operă cinematografică sau de altă natură audiovizuală” în definiția sa de „fonogramă” pentru care interpreții și producătorii au dreptul de a solicita remunerația echitabilă unică.
Curtea Europeană a stabilit că organismele de gestiune colectivă nu au dreptul de a controla și de a solicita remunerații pentru sunetele integrate în emisiunile Atresmedia, deoarece aceste sunete au fost încorporate cu „autorizarea titularilor de drepturi în cauză”. Sunetele au fost folosite de Atresmedia „în schimbul unei remunerații plătite [titularilor de drepturi] în conformitate cu dispozițiile contractuale aplicabile”, a stabilit instanța europeană. Mai mult, CJUE a stabilit că Atresmedia nu a refolosit sunetele „independent de opera audiovizuală în care au fost încorporate” - și nici nu a refolosit sunetele în cazuri care se aflau în afara sferei de aplicare a acordului contractual pe care îl avea cu cele două organisme de gestiune colectivă.
Considerentul 55 al Hotărârii CJUE din Cauza C-147/19:
”Cu ocazia încorporării fonogramelor sau a reproducerilor acestor fonograme în operele audiovizuale în cauză, de aranjamente contractuale corespunzătoare între titularii drepturilor asupra fonogramelor și producătorii unor asemenea opere, așa încât remunerația drepturilor conexe asupra fonogramelor cu ocazia unei asemenea încorporări să fie realizată prin intermediul unor atari aranjamente contractuale.”
Opinia instanței europene este ultimul capitol din bătălia juridică dintre Atresmedia, AGEDI și AIE, care a durat 10 ani, cele două două organisme spaniole de gestiune colectivă chemând în judecată Atresmedia în 2010 solicitând despăgubiri pentru emisiunile de televiziune transmise între 2003 și 2009 și în care erau încorporate fonograme pentru care Atresmedia obținuse autorizarea titularilor de drepturi.
În România, remunerațiile echitabile pentru radiodifuzarea sau comunicarea publică a fonogramelor sunt solicitate de UPFR (pentru producători) și CREDIDAM (pentru artiști interpreți sau executanți) însă hotărârea Curții Europene de Justiție schimbă cu totul modul de lucru al acestor organisme care, având în vedere că operele audiovizuale nu sunt fonograme și nici nu se pot solicita remunerații pe baza faptului că au încorporate fonograme, nu mai pot pretinde acest tip de remunerații atunci când se utilizează opere audiovizuale.
Este una dintre cele mai importante hotărâri luate de CJUE și, cu siguranță, una care va schimba drastic relația cu utilizatorii care utilizează opere audiovizuale.
Comentários